jueves, 20 de diciembre de 2012

PsyBlog’s 10 Most Popular Psychological Insights From 2012



Here's my review of the psychological insights covered here on PsyBlog in 2012 that have proved most popular with you, the readers.

1. How the mind works

Never let it be said that the titles for my articles lack ambition! Here we dipped our toes into 10 counterintuitive psychology studies, the findings from which help show that psychology is much more than just common sense.

Insights included the fact that suppressing your thoughts is counter-productive, brainstorming doesn't work and hallucinations are more common than you'd think.

2. How to be a great leader

Six factors seem to set apart the truly great leaders from the rest: decisiveness, competence, integrity, vision, persistence and, perhaps most surprisingly: modesty.

We could really do with some more modest leaders, don't you think?

3. The dark side of creativity

Creativity is always a favourite topic here on PsyBlog but usually we're talking about the positive aspects. Like most things in life, though, creativity has two sides.

In fact research suggests that creative individuals are also more likely to be arrogant, good liars, distrustful, dishonest and maybe just a little crazy—OK, let's say eccentric.

Yes, we need all those creative people or the world would be a much more boring place, but take heed and watch out: they're dangerous!

4. Why the incompetent don't know they're incompetent

While our thoughts are on darker matters, here's a quote from Bertrand Russell:

"One of the painful things about our time is that those who feel certainty are stupid, and those with any imagination and understanding are filled with doubt and indecision."

The simple reason is that the incompetent don't learn from their mistakes. Even telling them seems to make little difference. Unfortunately talented people also tend to underestimate their brilliance. Could this partly be why society doesn't change?

5. Psychological distance: 10 effects of a simple mind hack

To cheer you up after that, here's a neat, multi-purpose mind hack.

Imagine you're suddenly in another country, thousands of miles away. This is one way of achieving psychological distance, which has all sorts of neat effects.

Evidence from studies in the last few years has shown that this can help challenging tasks seem easier, generate self-insight, increase persuasiveness, increase emotional control and much more.

6. Why do people yawn?

It seems like a simple question, but why do people yawn? It turns out that it isn't just because of boredom or tiredness, but it may also be a social signal or possibly a way of cooling down the brain.

Whatever it is, the best way to stop a chronic attack of yawning is to put a cold cloth on your forehead and breathe through your nose.

(I don't recommend doing this in a meeting, though, even if it is really, really boring.)

7. How to defeat persistent unwanted thoughts

As we found out earlier in the year, trying to suppress thoughts tends to make them come back stronger. So, what can you do when plagued by thoughts that just won't go away? Some suggestions on how to defeat persistent unwanted thoughts came from expert on the subject, Professor Daniel Wegner.

They included focused distraction, thought postponement, paradoxical therapy, meditation and writing about it. Some are relatively new techniques, but all are likely to beat the most natural response of trying to push unwanted thoughts out of mind.

8. Memory enhanced by a simple break after reading

I really like this study that found that a 10-minute break after reading enhanced recall 7 days later.

It corroborates my own perception that I remember books better which I've read on trains, perhaps because I pause more often to contemplate the view, so enhancing the memory.

9. How memory works

Inspired by the short article on taking a break after reading, I dug up more fascinating facts about how memory works. This culminated in one of my personal favourites of the year.

In 'How Memory Works: 10 Things Most People Get Wrong', I covered some of the vital but less-known facts about memory. These include that forgetting helps you learn, recalling memories alters them and that learning depends heavily on context. Most controversially of all, though: memory does not decay.

10. Making Habits, Breaking Habits

Bit of cheat now because this article comes from 2009: how long does it take to form a habit?But, it was the wonderful response by you to this article 3 years ago which sparked off a journey that led to my new book: 'Making Habits, Breaking Habits: How to Make Changes that Stick'.

It looks at how habits work, why they are so hard to change, and how to break bad old cycles and develop new healthy, creative, happy habits. Some of the answers, I think, will surprise you. As ever here, the book is based on findings from psychological science.

It's available now on Amazon.com or Amazon.co.uk and at all good retailers.

Image credit: Corie Howell

viernes, 7 de diciembre de 2012

Decálogo de la felicidad: El sabor de la cotidianidad


No existe una formula que nos garantice la felicidad. Cada persona debe buscar su mezcla perfecta, añadiendo y quitando ingredientes al gusto. No obstante, existen algunas actividades que pueden facilitarnos el camino.

1. Sumérgete en la naturaleza. En las últimas décadas la búsqueda del bienestar nos ha llevado a construir grandes ciudades y rascacielos que nos mantienen siempre más alejados de la naturaleza. Sin embargo, las investigaciones en el ámbito psicológico no dejan de mostrar resultados sorprendentes: un simple paseo en la naturaleza no solo reduce nuestros niveles de estrés y mejora nuestro estado de ánimo sino que también nos hace ser más creativos y potencia nuestra memoria.

2. Haz ejercicio físico. “Mens sana in corpore sano”, así reza una cita latina que, gracias a la tecnología, hemos prácticamente olvidado. Sin embargo, lo cierto es que el ejercicio físico libera una serie de hormonas que fomentan la relajación y la satisfacción, aumenta la libido, combate el insomnio y aumenta nuestra autoestima. Por si fuera poco, el ejercicio también nos reporta muchísimos beneficios a nivel físico y mejora cualitativamente nuestra calidad de vida, ayudándonos a prevenir numerosas enfermedades.

3. Pasa tiempo con tu familia y amigos. “El dinero no hace la felicidad”, esta máxima de la cultura popular le ha hecho preguntarse a los investigadores, si el dinero no es la clave de la felicidad, ¿cuáles son los factores que la propician?

En este sentido, encontraron que las relaciones interpersonales son la clave del bienestar emocional, compartir tiempo con la familia y los amigos no solo nos hace más felices sino que también nos reporta otras ventajas: disminuye el estrés y nos hace más extrovertidos y abiertos a las experiencias. Al contrario, otros estudios han relacionado la soledad con mayores probabilidades de sufrir un ataque cardiaco, un accidente cerebrovascular e incluso, la diabetes.

4. Duerme las horas necesarias. El sueño no solo nos ayuda a recuperar fuerzas sino que es esencial para darle un “descanso” a nuestro cerebro. De hecho, cuando no dormimos suficientemente al otro día solemos mostrarnos irritables, tenemos problemas de atención y de memoria.

Lo cierto es que los beneficios del sueño son prácticamente infinitos: fomenta una emocionalidad positiva, nos ayuda a ser más amables y abiertos ante los demás, mejora nuestra concentración y memoria e incluso nos ayuda a mantener el peso corporal.

5. Expresa la gratitud que sientes. Cuando somos capaces de dar las gracias por todo lo que tenemos, en vez de quejarnos por lo que no tenemos, no solo nos sentiremos más felices sino que también seremos más optimistas y tendremos una propensión a desarrollar actividades que potencien la salud como los ejercicios físicos o mantener una dieta equilibrada.

6. Practica la meditación. No se trata de que te conviertas en un maestro del yoga pero los estudios más recientes que abordan los beneficios de la meditación, han demostrado que esta no solo combate la ansiedad, la depresión y la fatiga sino que incluso incrementa nuestra capacidad atencional, nos ayuda a controlar la ira y mejora nuestras relaciones interpersonales.

7. Ríe. Las personas que usan el humor para lidiar con los problemas cotidianos tienen sistemas inmunes más fuertes, reducen las posibilidades de sufrir un accidente cerebrovascular y un ataque cardiaco e incluso experimentan menos dolor físico. Reír debería convertirse en algo obligatorio, casi como esa píldora de vitamina diaria.

Cinco minutos de carcajadas provocan un estado de relajación similar al que se consigue con 30 minutos de técnicas de relajación y, por si fuera poco, estimula la circulación sanguínea y mantiene tónicos los músculos del rostro.

8. Plantéate nuevos desafíos. Las personas que se quedan satisfechas con lo que saben y hacen, es como si se quedaran estancadas. Nuestro cerebro se desarrolla a partir de los nuevos desafíos que nos imponemos, por eso, plantéate aprender un idioma nuevo (no importa si no llegas a hablarlo a la perfección), toma clases de música, lee un buen libro que no se corresponda con tus ideas, inicia un nuevo hobby… Las posibilidades son infinitas y el beneficio que te reportará es incalculable ya que se ha demostrado que las personas que mantienen sus cerebros activos, son más resistentes a todas las enfermedades neurodegenerativas, como el Alzheimer y el Parkinson, por solo poner dos ejemplos.

9. Sé optimista. Existe una diferencia entre el optimismo realista y el optimismo ingenuo, este último no nos conduce a ninguna parte pero el primero nos brinda la fuerza necesaria para enfrentar nuevos retos. El optimismo mejora nuestra autoestima, aumenta la autoconfianza y mejora significativamente nuestro estado de ánimo.

10. Da un abrazo. La cultura occidental no es muy dada al roce pero realmente los seres humanos necesitamos sentir el apoyo de los otros y las palabras no son suficientes. Hay quienes afirman que necesitamos al menos cuatro abrazos diarios, no quisiera hacer referencia a un número concreto pero es importante que sepas que los abrazos no solo te pueden hacer más feliz sino que también mejoran nuestro sistema inmune e incluso pueden prevenir la aparición de numerosas enfermedades.

Escrito por Jennifer Temática: Desarrollo Personal